Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Babiloniako loreak [41]

 

Hamazortzi urterekin Madrilera joan nintzenean, nire amona Ines Etxaniz zenak inoiz ulertuko ez nuen erabaki bat hartu zuen: bere gelan sartu zen eta itxialdian bost urte pasatu zituen, hil zen arte. Tristeziaz.

      Zerk eraman zuen horretara?

      Gerra garaia nola bizituko zuen? Inoiz aipatzen zituen gerra garaiko ezbeharrak. Badakit bost ahizpa eta anaia bat zituela. Ezkondu aurretik Gasteizen, Ondarroan eta Markina-Xemeingo Hotel Vegan aritu zela kamarera. Baina ezer gutxi nekien bere bizitzaz. Bere emozioez. Bere irriaz. Fededuna eta elizkoia. Abertzale sutsua, denborarekin jakin nuen herrian “margaritei”, emakume faxistei, harrika egiten ziela. Nork eta nire amamak.

      Nolakoa zen nire amama?

      Akorduan nuen nire amamaren gela, eta bertako naftalina usaina. Hil zenean ez zuen ia ezer utzi. Ohea, horman zintzilik gurutzea, eta albo batean arropaz beteriko armairua. Bere galerak asko markatu ninduen eta bere bizitzako azken egunak teatrora eramatea deliberatu nuen. Jose Pablo Arriagaren eszenografiak eta Oier Ituarteren argiek eszenaratze hermetiko hari izugarrizko edertasuna eta indarra eman zioten.

 

— Ai! Ni hiltzen naizenean!esaten zidan amamak.

 

Barne bidaia bat izan zen. Nik antzezten nuen bere pertsonaia. Bere barrunbeetan sartu nintzen. Ile guztiak depilatu nituen, eskuko azazkalak luze utzi eta esmaltea jarri nuen. Ahotsaren lanketan murgildu nintzen, apala eta agudoa. Berak zituen mugimendu eta keinuetara eraman nuen gorpuzkera. Berak sentitu zuen bizi-larritasuna publikoari helarazi nahi nion. Bestalde, nire nerabezaroko Markina-Xemein irudikatu nahi nuen. Modu esperpentikoan. Istorioari poetika pertsonal bat eman nahi nion, amamaren bueltan zeuden pertsonaiak esajeratuz. Nikosia auzokidearen laguntza ezinbestekoaz aparte, gela hartara medikua, politikoa eta apaiza sartzen ziren bisitan, bakoitzak bere interesak bilatuz. Eta horren guztiaren inguruan bueltaka, Bo enterradore ahomotela, gurutzez betetako kanposantu bat zeramala berarekin, bera zen Ines ez hiltzeko erregu egiten zuen bakarra, hilerriko zuloan sartuko ez zelakoan, hil berri zen herriko aguazila lodiegia zelako.

      Zirrara sorrarazi ninduen beste irudi bat nire beste amona Venantziarena izan zen. Berak, alzheimerrak jota, burua galdu zuen. Batzuetan, bere maleta egin eta gelan egoten zen zain, bera jaio zen baserrira itzultzeko prest. Bere haurtzarora. Antzerkiak bizitzatik edaten du, baina ez da bizitza. Irudi hau ere lanean sartu nuen.

      Ikuskizuna ez zen askotan eman. Nori inporta dio atso zahar baten istorioak? Antiheroi baten istorioak? Ez gaude prest edo ez daukagu gogorik horrelakorik ez ikusi ez eta entzuteko ere. Hobe beste zerbaitetan entretenitu.

      Niretzat, ordea, amamari opari bat egitea bezala izan zen. Nire arima sendatzeko eta berea libre uzteko. Obraren bukaeran, amamak azken arnasa hartu ondoren, Zamaltzain beltzarekin joaten zen dantzan. Ondoren Hegoak, antzezlanean zehar narratzaile papera jokatzen zuen bere biloba kantariak, abesti bat eskaintzen zion Babilonia madarikatuan. Arteak hori dauka, bizitzaren minak eta zauriak sendatzen lagundu dezakeela.

      Amama… poesiak salbatuko gaitu!

      Artedramak ekoitzi zuen eta Antzerkiola Imaginarioaren azken lana izan zen, 2009. urtean. Azken arnasa.