Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Oscarrak

 

Alokairuak pagatuz auzoz auzo eta etxez etxe ibiltzera ohituta geunden garai hartan Tirso de Molina inguruan bizi nintzen, Meson de Paredes kalean, hain zuzen. Egun batez etxera etorri zen Eusebio Calonge, Sayo laborategiko nire lagun kanariarrarekin. Eusebiok, aurkeztu zenean, bera zapataria zela esan zidan, eta zapatari moduan ateratzen zuela bizimodua Indian. Bere ceceoarekin eta Daliren erako bibotearekin dena sinetsi nion. Handik gutxira jakingo nuen nor zen bibotedun zapatari hura.

      La Zaranda antzerki taldea ikustera joan nintzen Alfil Teatrora. Perdonen la tristeza obra ematen zuten. Bukatu zenean liluratuta nengoen obraren indar poetikoarekin eta aktoreen jokoarekin. Nortzuk ziren haiek? Eusebio, bibotedun zapataria, taldeko idazlea zen, eta Paco de la Zaranda (Francisco Sanchez), Gaspar Campuzano eta Enrique Bustosekin batera osatzen zuen La Zaranda. Teatro Inestable de Andalucia La Baja deitzen zioten antzerki taldea. Handik urte batzuetara, Andaluziako Gobernuaren sostengu faltagatik, Teatro inestable de ninguna parte deituko zena. Niretzat, Espainian izan den antzerki talderik errespetagarrienetakoa eta gogokoenetakoa.

      Antzerki klasikoa utzi nuenean Libertad 8 kafean hasi nintzen lanean. Jendez lepo jartzen zen taberna modan zeuden kantautoreak eta cuentacuentos jasanezinak ikusteko. Cuentacuentos jasanezinak diot, ipuinak kontatzeko erabiltzen zuten tonu infantil hori, publikoa tontoa balitz bezala tratatzen duen cuentacuentista hori, ez dudalako inoiz jasan. Bestalde, kantautore ezagunak edo handik denbora batera ezagun egingo zirenak pasatzen ziren Libertad 8ko eszenatokitik: Luis Pastor, Pedro Guerra, Rosana, Javier Alvarez eta estimatzen nuen Juan Antonio Canta. Azken honek, El Rap de los 40 limones abestiarekin arrakasta handia bildu eta handik gutxira bere buruaz beste egin zuen.

      La Zarandakoek ere bertara joateko ohitura zuten, baina ez kantautoreak ezta cuentacuentistak ikustera. Inongo jarduerarik ez zegoenean agertzen ziren eurak. Gogoratzen dut egun batez, Paco de la Zaranda tabernan jarri zela norbaiten zain. Lasai, tenple handiz garagardo batzuk hartzen zituen bitartean. Eta itxaroten. Itxaroten zegoela zioen. Inork ez zekien nori. Baina itxaroten. Egun hartan, aldamenean beste gizon bat zegoen, pixka bat mozkorturik, eta Pacorekin hitz egiten hasi zen. Pacok esaten zion itxaroten zegoela. Inork ez zekien nori baina itxaroten zegoela. Aldameneko laguna mozkortuta zegoen eta itzelezko galiziar azentuarekin lasai egoteko esaten zion, etorriko zela. Halako batean, Pacori galdetu zion ea nongoa zen. Eta Pacok erantzun zion galegoa zela. Orduan hasi zen bien arteko eztabaida sutsua. Pacok bere itzelezko andaluziar azentuarekin esaten zion bera ere galegoa zela. Ai ama! Pacok muturreraino eraman zuen eztabaida, bizitza bera teatroa da!

      Batzuetan trago batzuk hartzeko elkartzen ziren, eta han egoten ziren tertulian. Juan Diego aktorea ere sarritan batzen zen euren tertulietara. Halako egun batean gaua luzatu zen, eta nola! Berandu zen, eta niri zegokidan taberna zarratzea. Bezero guztiak joanak ziren eta Eusebio, Paco, Gaspar, Enrique eta Juan tertulian zeuden. Gutxika-gutxika boskotearen tonua igotzen hasi eta animatzen hasi ziren. Guztiak kantuan eta elkarri izugarrizko txaloaldiak egiten bukatu zuten. Hura zen hura saltsa! Euren artean Oscarrak banatzen ari ziren. “ˇˇˇPremio al mejor actor secundario!!!” Eta iji eta aja! “ˇˇˇPremio a los mejores efectos especiales!!!”. Barrez lehertzen ziren, nork baino nork sari potoloagoa jaso eta esker oneko hizketaldiak botatzen zituztenean. Ostatuko ahozapitako bat erabiltzen zuten garaikur bezala. Txantxa eta kritika, mahai gainean jarriak.

      Hain absurdo eta injustua den mundu honetan, antzerkian gabiltzanok gure ofizioan, batzuetan, konplizitateak bilatu, elkarri laztanak eman eta norbere buruari muxuak ematea beharrezkoa dugu. Dena ezin da kaka zaharra izan!