Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Eva Forest eta Alfonso Sastre

 

Alfonso Sastre Kultur Elkarteak (aske) antolatzen zituen Topasketak. 2000. urteko udazkeneko jardunaldietan parte hartu nuen hitzaldi bat emanez. Topaketetan parte hartzeko gonbidapena luzatu zidatenean, urduri jarri nintzen. Alfonso Sastre izen handiko idazlea zen, eta nik topaketa haietan hitzaldi bat eman behar izateak harridura eragin zidan, ez bainengoen horrelako gauzak egitera ohitua. Ni aktorea nintzen, zuzendaria istripuz eta inolaz ere ez hizlaria, baina egindako bideak, hartutako hautuek, planteatutako proposamenek, tarteka beste lurralde batzuk esploratzera eraman izan naute.

      Hiru argitaletxeak lan ikaragarria egin du antzerki testu, saiakera eta gogoetarako liburu bikainak plazaratuz. Guk ere zortea izan genuen eta argitaletxearekin plazaratu ahal izan genuen gure lehen obra handiaren gidoia: 8 Olivettis poéticos antzerki lanaren edizioan Eva Forestekin lan egin nuen buruz buru. Hondarribiko beraien etxera egin nituen ostera batzuk liburuaren nondik norakoak biribiltzen joateko. Eva Forest eta Alfonso Sastrerekin gure lana partekatzen egotea gauza handia zen niretzat. Miresten nuen bikotea, antzerkiari egindako etengabeko ekarpenagatik eta izan zuten konpromiso sozial eta politikoagatik.

      Behinola, Bilboko Drama Laborategira gonbidatu genuen Alfonso. Teoria del poema y poética del drama titulupean hitzaldia eman zigun eta eztabaida sakonak izan genituen berarekin. Holderlin aipatuz hasi zuen hitzaldia: “El lenguaje es el más peligroso de los bienes”. Dramaren eta poesiaren nozioaz hitz egin zigun. Antzerkiaz, dramaz, dramaturgiaz, antzerkiaren idazkeraz, parlaturaz.

      Aristotelesen Poetika oinarri hartuta dramaren estruktura osatzen duten sei elementuez hitz egin zigun: gertaera edo istorioa, pertsonaiak edo karaktereak, pentsamendua edo ideia, hitza edo lexisa, irudia edo opsisa, eta musika. Berak drama teatroaren probintzia txiki bat bezala ikusten zuen. Eta poesiari dagokionez, arte guztia poesia zela esaten zuen, termino partikularretan begiratuz gero, poesia artearen lengoaiari dagokiola, eta lengoaia hori bertsoan edo prosan emana izan daitekeela. Poesia, beste diskurtso filosofikoekin zein zientifikoekin alderatuz, errepresentazio sentsibleen diskurtso bat da, imajinarioa dena. Eta poesia lirikoa, poesia dramatikoa eta poesia epikoaren formez ere hitz egin zigun, azkenean poesia imajinazioaren literatura gisa definituz.

      Alfonsok dramaturgoaren lanbidea definitzeko “parlatura” neologismoa asmatu zuen. Patxo Telleriari irakurri izan diot parlaturaren definizioa, teatroan literaturatik aldentzen gaituena azpimarratzeko. Teatroa ez da literatura, parlatura baizik. Gainera, idatzitakoa beti da zirriborro bat: testuak ez du errebalida gainditzen harik eta aktorearen ahotan moduz ahoskatzen den arte.

      Gurekin BilbaoArten pasatutako uneez aparte, Alfonsoren teoria liburuetan gogoeta interesgarriak aurkitu izan ditut, baita bere antzerki testuetan ere.

      Urte batzuk geroago, 2011ko martxoan, bere etxean egon nintzen azkeneko aldiz, Kubako antzerki kritikari eta teorialari den Omar Valiñorekin batera. Valiñok eta biok istan ezagutu genuen elkar, eta berak eskatuta joan ginen Hondarribira. Alfonsori merezimenduzko ibilbideagatik Kubako uneaceko Raquel Revuelta nazioarteko saria eman zioten, eta sari hura pertsonalki eman ahal izan zion Omar Valiñok. Alfonso eskertua egon zen kubatar herriarekin.

      Alfonsok eta Evak aitortza handiagoa mereziko lukete, baina intelektual inkonformistak eta erradikalak ez dira gizarte “zuzen eta demokratiko” honetan begi onez ikusiak.