Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

EHAZE

 

Nork ez du Ez Dok Amairu gogoratzen? Euskaldunon artean elkartzeko eta Euskal Herri osoari begira antzerkia eraiki eta saretzeko gogoa beti egon da. Honen adierazgarri, ehaze sortu aurreko esperientziak aipatzea ezinbestekoa iruditzen zait.

      Iparraldean, 1966an, antzerkilari amateur gogotsu batzuek gogoeta egun bat antolatu zuten Heletan. Hogeita hamar bat pertsonak parte hartu omen zuten, horien artean Piarres Larzabal eta Telesforo Monzon. Hortik abiatu zen euskal antzerkiaren federazio bat sortzeko ideia, Antzerkilarien Biltzarra. Xedeetako batzuk ondoko hauek ziren: antzerki sorkuntza bat aurkeztea urtero; euskal antzerki bizia koordinatzea; harremanak sortzea Hego Euskal Herriko antzerki taldeekin; artxiboen osatzea. [59]

      Antzerkilarien Biltzarraren xede nagusia —hots, sorkuntza laguntzea— bete zen, baina taldeen arteko koordinazioa ez omen zen hain ongi ibili. Hego Euskal Herriko taldeekiko harremanei dagokienez, federazio bat sortu zen 1977ko maiatzaren 29an Urnietan, mugaz bi aldeetako berrehun bat antzerkilari bilduz. Ondotik, batasunaren izenean, Antzerkilarien Biltzarra Euskal Antzerki Taldeen Biltzarra (eatb) bilakatu zen. Zein garai interesgarriak, eta zein gutxi dakigun garai horretaz. Gure historia da, eta zirrara sartzen zait garai horietaz zerbait ikusi edota irakurtzen dudanean.

      Antzerki taldeen artean esperientziak trukatu eta elkarlanean aritzeko ahaleginak beti eman dira. Euskara hutsez aritzen ziren taldeek Euskal Antzerki Talde Amateurren Elkartea (eatae) sortu zuten 1995ean. Mutrikuko Goizeko Izarra, Elgoibarko Ekekei, Azpeitiko Antxieta, Etxeberriko antzerki taldea, Debako Goaz, Lekuineko Bordaxuri eta Xirrixti-Mirrixti izan ziren elkarteko lehen partaideak. Beranduago sartuko ziren Gilkitxaro, Mairu edo Lakrikun taldeak. Lehenengo topaketak Saran izan ziren. Ondoren, Deban, Elgoibar, Mutriku, Bermeo eta azkenak Ataunen. 2004. urtea zen. Atauneko topaketen ostean urte pare bat jarraitu zuten martxan, baina itzaltzen joan zen.

      Euskal Herriko Antzerkizale Elkartea (ehaze) Hik Hasi topaketen barruan hasi zen forma hartzen. Joxe Mari Auzmendiren eskuzabaltasunak erraztu zuen guztia, eta lehen bilera nagusia Donostiako ehuko Pedagogia fakultatean egin genuen. Euskarazko antzerkigintzak ahuldade asko zituen, eta gogoetatzeko eta zerbait egiteko unea zela pentsatzen hasiak ginen batzuk. Antolatu zen lehen deialdi orokorrean jende ugari bildu zen. Euskal antzerkigintzaren inguruan hitzetatik ekintzetara pasatzeko unea zela deliberatu genuen. [60]

      ehazek hainbat proiektutan parte hartu zuen. “Antzerkizale eguna” bost urtez antolatu zen Euskal Herriko zenbait herritan: Amasa-Villabona, Mungia, Azpeitia, Berriozar eta Bilboko Pabiloi 6n; gogoetarako espazioak sortu ziren Esperientzixak ekimenaren barruan; argitalpenak egin zituen; Durangoko Azokan Szenatokia deritzon espazio berria ireki zen, eta beste hainbat ekimen burutu ziren antzerkizaleen ilusio eta gogotik. [61]

      Hasiera baten, Amasa-Villabonako Mintzola etxean egiten genituen bilerak. Gero, Azpeitiko Udalak bulego bat jarri zigun eta Enparan dorretxean izan zuen egoitza. Bi zuzendaritza izan zituen elkarteak, hastapenetan Josu Kamara bilbotarra izan zen lehendakaria eta, ondoren, Eneritz Artetxe gernikarra. Gero, zuzendaritza batzorde bat eratu zen.

 

ehaze ez zen eraginkorra izan. Asmo onak eta handiak genituen, baina bazkideen parte hartzea txikituz joan zen. Tartean gauzak egiteko manera eta ikuspuntu ezberdinak zeuden, eta horrek desadostasunak ekarri zituen. 2017an elkarteak hondoa jo zuen. Larrialdi talde bat eratu eta inflexio puntu bat egon zen. “Zertarako behar dugu ehaze?” galderari erantzunez elkarteak egin zezakeen ekarpenez gogoetatu eta bide orri berri bat eraiki zen. Oier Guillan setati jarri eta bere bulkadari esker elkarteak norabide bat hartu zuen. Oier Guillanek berak, Eneritz Artetxek, Maider Galarzak, Josu Zubiak eta Arantzazu Fernandezek osatu zuten zuzendaritza berria. Ondorioz, elkarteak pauso eta funtzio berri batzuk eman ditu azken urteetan. [62]

      Gauza asko dago egiteke, baina euskarazko teatroak itsasargi bat edukitzeak, bere asmatze eta akats guztiekin, on egiten dio gure ofizioari. Euskal Herriko Antzerkizale Elkartea antzerkigintzaren erreferentzia bat izan beharko litzateke. “Itsasoan urak handi dire”, baina zeruertza ikusten da oraindik.