Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Furgoneta II

 

Erabakigarria izan zen antzerki klasikoa uztea. Erabaki horrek nolabait nire bidea markatu zuen. Bira utzi baino lehen, Andrea D’Oricco ekoizleak hurrengo proiektuan parte hartzeko gonbita luzatu zidan. Miguel Narrosek zuzenduko zuen Luigi Pirandelloren Sei personaggi in cerca d’autore (Sei pertsonaia autore baten bila) muntatu behar zuen eta nik parte hartzea nahiko lukeela esan zidan. Proposamena karamelu bat zen, baina hautua egina nuen jada.

 

Jan Potocki idazle poloniarraren Le Manuscrit trouvé a Saragosse (Zaragozan aurkitutako eskuizkribua) eleberrian oinarritutako antzerkiko egokitzapena egin zuen Francisco Nieva dramagileak eta Francisco Vidal arduratu zen gu zuzentzeaz. Nik, Don Alfonso de Worden y Gomelez protagonistaren papera jokatzen nuen, eta jokalarien zerrenda laborategian ibilitako aktoreok osatzen genuen. [11] Hasiera batean, irakurketa dramatizatu gisa aurkeztu genuen William Layton Laborategian, baina Francisco Vidalek Javier Garcimartin aktore eta ekoizlearekin elkartu eta taula gainera eramatea erabaki zuen. Antzerki klasikoa uzteko arrazoietako bat hau ere izan zen. Francisco Vidalek paper protagonista egiteko aukera eman zidan, baina antzerki klasikoan nuen lanarekin ez zenez bateragarria, bien artean aukeratu behar izan nuen. Antzerki klasikoan egiten nuen lanarekin konparatuz, erronka artistikoa erronka ekonomikoa baino interesgarriagoa iruditu zitzaidanez, Nievaren pertsonaia egitea erabaki nuen. Bidegurutze bat zen eta handik aurrera erabakiak hartzea gure ofizioaren parte garrantzitsua zela ikasi nuen. Bizitzan bezala.

      Gogoan dut estreinaldi eguna. Inoiz ahaztuko ez dudan egun horietako bat. Orduan, Alto del Arenal metroaren inguruan bizi nintzen, Vallecas herritik hurbil. Gogoratzen dut teatrorako bidea. Autoz nindoan, puztuta. Nire barnean kabitu ezinik. Kalean zihoan jendea begiratzen nuen. Haiek ez zekiten egun hartan nik estreinaldi handia izango nuenik. Munduaren zilborra nintzela sentitzen nuen. Beste ezerk ez zuen inporta. Humanoak eta humanitatea noraezean, eta ni autoan, burbuila baten barruan, antzokira bidean. Gainera, oso lo gutxi eginda nengoen, antzokiaren sarreran kartel gisa jartzeko marrazki handi bat egiteko eskatu baitzidan ekoizleak, eta gau osoa pasatu bainuen hura bukatzen. Ni, hainbat entsegu eta lan egin ondoren, estreinaldirako prest zegoen artista! Gu, ikustera etorriko zirenei dena emateko prest!

      Estreinaldiaren ondoren lehen emanaldiak atera ziren. Parlan zegoen eszenografia, Madril inguruko biltegi batean, eta bertara joan behar nintzen. Furgoneta nik eramango nuen, Ciprirekin txandakatuz. Nora eta… Alacantera! Hura zen gozamena. Errealizatuta sentitzen nintzen, betea. Furgoneta hartu eta han joan ginen, II Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos jaialdira. Topaketetan omenaldia egiten zioten Francisco Nievari bere ibilbideagatik eta teatroa jendez gainezka zegoen. Txalo zaparrada ederra jaso genuen antzerkia bukatzean, eta emozio indartsu eta eder batek ase ninduen. Egia da, baita ere, borborka sentitzen den emozio honek nire ibilbide profesional guztian lagundu didala. Hor nonbait agertu zaidan indar berezi bat da, antzerkia egiten jarraitzeko ezinbestekoa dena. Sentimendu bat, barne sua.

      Baina sua batzuetan amatatzen da. Zaila da gar hori pizturik mantentzea. Orduan ere antzerki taldearen asmoak eta gogoak ederrak ziren, baina ez genuen emanaldi gehiago egin. Ostia itzela izan zen! Beste teatro mota bat egiteko apustua egin nuen baina ez zitzaidan ongi atera. Gauza bat da egiten duzun horrek merezi izatea eta beste bat egiten duzun horretatik bizi ahal izatea. Merkatuaren munduan sartzen zara eta ohartzen zara inork ez duela zure lana erosten. Eta ez zarela inor. Ez nuen horrekin kontatzen. Furgoneta geldirik dago. Kamusada.