Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Eugenio Barba, antzerki antropologia

 

Gure antzerkiaren asmoa ez da ez entretenitzea ez tesi bat defenditzea.

Galderak baino ez ditu egiten, zeinendako gutako bakoitzak
bilatu behar dituen erantzunak.

Arte konprometitua ez da erantzun zuzenak ematea,
galdera egokiak egitea baizik.

Eugenio Barba

 

2000. urteko udan Bizkaiko Aldundiaren beka bat lortu eta Eugenio Barbaren lana hurbiletik ezagutzeko aukera izan nuen. Bere liburu guztiak irakurrita nituen eta irrikan nengoen Barbaren lan metodologia bizitzeko, bere antzerki lanak ikusi eta taldearen ekarpena hurbiletik jarraitzeko. Aspaldiko amets bat betetzen zen.

 

Bilbotik Hannoverrera hegazkinez, bertan gaua pasatu eta hurrengo egunean Bielefelderako trena hartu nuen. Han nengoen bat-batean, hiri ezezagun batean, ISTAko topaketak (International School of Theatre Antropology) hasteko oraindik astebete falta zela. Hain gogotsu nengoen Eugenio Barba eta Odin Teatret ezagutzeko erokeria hori egin nuela, astebete lehenago joan, alegia. Beraz, Bielefelden nengoen, eta topaketak antolatzen zituen bertako hiriko Theaterlabor antzokiaren ondoan zegoen pentsio bat hartu nuen. Ez nekien zer egin eta bat-batean antzokira gerturatzea bururatu zitzaidan.

 

Odin Teatreteko administrazioan lan egiten zuen Rina Skeel argentinarra hurbildu zitzaidan, eta harrezkero dena primeran joan zen. Aste bikaina pasatu nuen. Goizean jaiki eta Michel Grunert Theaterlaborreko aktore eta antolatzailearekin muntaketa lanetan laguntzea eskaini zidaten. Esperientzia ederra izan zen. Odinen Mythos eta Teatro Mundi Ensemble ikuskizunetako espazioak muntatzen lagundu nien, baita ISTA antolatzen zen eraikinean gauzak prestatzen ere.

 

Sari moduan, Rinak aterpetxeko biko gela berezi bat jarri zidan Japoniako noh teatroko zuzendari batekin. Topaketak hasteko eguna iritsi zen eta ni hunkituta nengoen! Egitarauko lehen jarduera La hora del silencio deitzen zen, gazteleraz. Goizeko seietan zen hitzordua, eraikinaren kanpoaldean, baso baten hasieran. Hainbestetarainokoa zen nire ikasteko afana jada bost eta erdietarako handik nenbilela. Bat-batean, Baliko aktore bat ikusi nuen euren antzerki maskarako pertsonaiaren bat egiten eta nire buruari esan nion: “Honek itxura ona dauka”. Seiak iritsi ziren eta denak bildu ginen, Eugenio Barba, Odin Teatretekoak eta ikasle guztiak. Ordubete isilik egon behar zen... Nik hartu nuen zaputza, sutan nengoen! Espero nuen gorputz ariketa kañeroak egitea Grotowskiren estiloan, eta bat-batean ordubete geldi eta isilik geratu behar nintzen. Meditatzen edo horrelako zerbait. Eta bukaeran kantuan hasten ziren. Horretarako hobe ohean lo gelditu izan banintz! Amorratuta nengoen. Ez zen nik espero nuena.

 

Topaketek iraun zuten bitartean, mementoko berotasun eta egoskorkeriagatik, uko egin nion goizeko zeremonia hartara joateari. Egunak lan intentsitate handikoak ziren, baina hala ere topaketetan zehar egiteko manera batzuekin pixka bat muturtuta egon nintzen. Odinekoek euren lanen demostrazioak egiteko ohitura daukate, eta niri batzuetan aspergarriak iruditzen zitzaizkidan. Nik nire gorputzetik, nire azaletik, nire esperientziatik pasatu nahi nuen, ez eurek egiten zutenari begira egon. Maila intelektual batetik, alegia. Bestalde, ekialdeko tradizioko maisuen teknikak erakusten oso denbora gutxi pasatzen zuten, azaletik ari ginela iruditzen zitzaidan. Hala ere, gauza asko ikasi nituela onartu behar dut, eta Eugenio Barba entzutea betiere plazer handia zela. Nahiz eta egiten zituzten gauza batzuekin ados ez egon, oso interesgarriak ziren haien gogoetak eta gutxika-gutxika nire mundua, nire imajinarioa, nik antzerkia ikusteko izango nuen modura eramaten ninduen hango lanketak. Alta, bertan igarotako egunek nire ibilbidea markatu zuela esan dezaket.

 

Theatrum Mundi Ensemblek Barbaren zuzendaritzapean egindako The Legend of Doctor Faustus antzezlanak edo Odin Teatreten Mythos eta Ode to Progress obrak ikusteak, astindu bezalako bat eman zidan. Bestalde, beste herrialde eta tradizioetako antzerkiek, Brasilgo Augusto Omoluren Orô de Otelo, Japoniako The Snow that Never Melts, eta Baliko Rangda and Barong lanek, sarritan Barbari berari irakurritako teoria eta gogoetak aurrez aurre ikustera eta ulertzera eraman ninduten.

 

Odin Teatreten obrak ikusteak inspiratu egin ninduen. Beraien lan egiteko maneran bazegoen zerbait erakartzen ninduena, oso indartsua iruditzen zitzaidana. Aktorearen aurre-adierazpen lana bistakoa zen, eta Roberta Carreri, Torgeir Wethal, Tage Larsen, Iben Nagel Rasmussen eta Julia Varley Odineko taldekideak oholtza gainean ikustea plazera zen. Hortaz aparte, Odinen lana bat zetorren bilatzen ari nintzen estetikarekin, antzerkiarekiko nuen ikuspuntuarekin. Trukearen lanketa, aktorearen diziplina eta entrenamendua, antzerkiaren zentzu sakratua, oraindik nire teatroa egiteko maneran irmoki mantentzen eta defendatzen ditudan ideiak dira.