Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Kultur Maratila

 

Kultur Leioan geundelarik, bertako programatzailea zen Ana Lopezek gure beharrak irakurtzen jakin izan zuen, eta horri esker elkarrekin egin genuen bidea.

      Kultur Leioak instalazio egokiak zituen gure eginbeharretarako, materialak eta furgonetak uzteko almazen bat eta gure ekoizpen etxea egoitza iraunkor bezala mantentzeko ofizina bat. Programazio egonkor eta interesgarri batek osatzen zuen herriko kultur eskaintza eta maiatz bukaeran egiten zen Umore Azokak —kale antzerki feriak— erreferentzialtasun bat ematen zion herriari antzerki munduan. Hainbat bilera burutu eta luze hitz egin ondoren, Xabino bultzatzaile nagusi zela, hitzarmen bat adostu genuen Leioako Udalarekin, eta lanean hasi ginen.

      Leioan, programazioari zegokionez, euskararen presentzia oso txikia zen. Gure indarrak horretan jartzea erabaki genuen. Estrategia bat bilatu genuen: jaialdi bat antolatzea pentsatu genuen, komunikazio aldetik indar berezi bat eman eta jendea animatu euskarazko sorkuntzak ikustera. Kultur Maratila deitu genion.

      2012an abiatu zen zikloa, bere baitan hainbat adierazpide hartuta: antzerkia, dantza, bertsoa, musika, performancea… Kultur Maratilak horiek denak uztartzea eta plazaratzea zuen helburu. Bost urte iraun zuen jaialdiak, eta denborarekin sona hartzen joan zen. Denborarekin, zeren eta lehen edizioa gogorra izan baitzen. Zenbakiak penagarriak ziren. Maialen Lujanbio eta Xabi Erkiziak zuten Ornitorrinkus saiora (Judith Montero saxofonista ez zegoen emanaldi hartan) hiru pertsona etorri ziren. Etsituak geunden, baina malaostiatik ateratzen den gar horri heldu eta, urtez urte, lortu genuen publiko bat gureganatzea. Azken edizioan ia ekitaldi guztietan antzokia betetzea lortu genuen. Ezina ekinaren ekinez egina.

      Andrak elkarteko emakumeekin egindako elkarlana polita izan zen. Geli Baranda zuzendariarekin jarri gintuzten harremanetan eta tailer batzuk eman nizkien. Euren antzerki piezen entseguak ere ikusi nituen. Trukean eurak ere gure antzezlanak ikustera etorri ziren. Gehienek euskararik ez zekiten. Oroitzen dut emakume baten erantzuna, gure antzezlan bat ikusi ondoren: “No me imaginaba que en euskera se pudieran transmitir tantos sentimientos”. Ez zuen fede txarrez esaten, ikusitakoarekin liluraturik baizik. Azkenean, beste lorpen bat euskarazko antzerkia ikusten bukatu zutela izan zen. Gehitu egin behar dugu, ez kendu, eta are gutxiago ikusezin bilakatu.

      Leioan egoteak Artedramari on egin zion. Egonkortasun bat eman zigun. Erraztasunak ere bagenituen, eta egonkortasun hura bermatu asmoz haratago joan nahi izan genuen eta egitasmo bat aurkeztu genion udalari. gabiz deituko zen. Antzerkian gabiz. Zirkuan gabiz. Leioa bezalako herri batean, eta gainera Umore Azoka kale antzerki jaialdi bat izanik, nola bertako herritarrek ez zeukaten antzerkian formatzeko, jostatzeko, aritzeko aukerarik? Haur, nerabe eta nagusientzako antzerki eta zirku tailerrak emateko proiektu bat aurkeztu genuen. Erantzuna izan zen ekonomikoki ezin zituztela diru kopuru horrekin gure “zerbitzuak” ordaindu, eta komeni zela deialdi publiko bat egitea. Lizitaziorako gu aurkeztu ginen, baina udaletik ez genuen erantzunik jaso. Egindako lan guztia pikutara! Ez atzera ez aurrera.

      Jon Lazkano Kultura zinegotzia ere inplikatu zen proiektuan. Gugan sinistu zuen eta harreman ona izan genuen berarekin. Baina bere legegintzaldia bukatu zenean kargua utzi eta Estibaliz Bilbao zinegotzi berriarekin dena gaiztotu zen. Honek ez zuen ikusten gure eginbeharra Leioan beharrezkoa zenik. Arazoak pilatzen hasi ziren, legalki ez baita posible (ezinezko ere ez, baina...) enpresa pribatu batek enpresa publiko baten barnean egoitza izatea. Berez Espainiako legediak gu enpresa izatera behartzen gaitu —dirulaguntzen eta merkatuaren barruan jokatu nahi baduzu, noski—, eta honek guztiak ez zuen errazten afera. Gainera, udal teknikariek, kontu hartzaileek, gure jarduna ez zuten legalki ontzat ematen. Honek, adibidez, gure helbide fiskala Kultur Leioatik atera eta nire etxean jarri behar izatera derrigortu gintuen. Administrazioaren eta legearen aurrean antzerkia egitea torlojuak edo odolosteak egitea bezala da. Bakoitzak egin dezala bere etxean. ˇArtistas y toreros!

      Legeak aldatzeko borondate politikoa behar da. Batzuetan kultur politikak hutsaren hurrengoak izaten dira eta gauzak aldatzeko ez da gogo eta indar berezirik jartzen. [55]