Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Teknikaren hezurduraz

 

Inprobisazio saioak batzuetan gogorrak izaten ziren. Irakasleak xaxatu egiten gintuen eta gure barne emozioetan eta bizipenetan murgiltzea batzuetan gogorra zen. Klasetik kaka bat eginda ateratzea ohikoa zen, mukiz betetako zapi bat bezala. Maisuak ez ziren edozerekin konformatzen, exijentzia maila altua zen. Gogor egiten ziguten emaitza onak ateratzeko, gure jokoa eta interpretazioa hobetzeko. Inprobisazioak mekanismo oso konplexuak ziren, eta irakasle eta ikaskideen aurrean aurkeztu aurretik egunak pasatzen genituen horiek prestatzen. Baina nola laburbildu egiten genuena?

      Bi aktorek parte hartzen zuten beti, bat protagonista eta bestea antagonista. Bi aktoreen artean adostu behar zen zein zen protagonistaren nahia, zer nahi zuen, eta gatazka edo konfliktoa sortzeko antagonistak protagonistari ukatu edo ezeztatu egin behar zion nahi hori. Beraz, behin bien artean nahia adostuta, aktore bakoitzak etxean landu behar zuen inprobisazioaren eskema. Egunak ematen dira hori prestatzen, norbere bizipenetan sartzen eta esperientzia pertsonaletan arakatzen. Protagonistaren rola hartzen duenak eraiki beharreko hezurdura hau da: nahia, eskatzearen zergatia, lortzearen ondorioa, ez lortzearena, ekintza gertatzen den lekua, lekuak eragiten duena, beste aktorearekin duen erlazio emozionala, beste aktorearekin duen erlazio soziala (anaia, emaztea, nagusia, laguna…), ekintza gertatuko den lekura sartzeko arrazoia, sartzean daroan egoera animikoa.

      Aldi berean, antagonistak inprobisaziorako landu beharreko eskema ondoko hau da, kontuan izan behar da antagonista inprobisazioa gertatzen den lekuan dagoela eta protagonista dela leku edo espazio horretara sartzen dena: protagonistarekin adostutako nahia —ezeztatzeko arrazoia, lortzearen ondorioa, ez lortzearena—, lekua —lekuarekiko erlazioa—, erlazio emozionala, erlazio soziala, aktibitatea edo jarduera —jarduera hori ez egitearen ondorioa—, urgentzia —orain eta hemen egiteko beharra— eta egoera animikoa. [9]

      Inprobisazioarena pentsatzen dena baino eremu konplexuagoa da. Aurretik lan asko egin behar da inprobisazio bat egiteko. Inprobisazio horiek gure bizipenetatik abiatzen genituen beti eta gero pertsonaiaren egoerara egokitu. Horretarako, formula eta moldaketa deitzen diren mekanismoak baliatzen genituen. Baina, zer da formula? Zer moldaketa? Pertsonaia bizitzen ari den egoera norbere egoera baliokide batera, edo antzerako egoera batera, pasatzea. Horretarako, lehenago, eszenaren muina, esentzia, ulertu behar da. Eta horri formula deitzen zaio, eszena horren dna identifikatzeari. Behin eszenaren formula osatzen denean, moldaketa egiten da.

      Pentsa beldurra antzeztu behar dugula. Hamlet antzezlanaren hasieran gaude eta guardia egiten ari den soldadu bat antzezten dugu. Bat-batean, hots batzuk entzuten ditu eta beldurra sentitzen du. Ni, ez naiz soldadua eta ez nago egoera horretan. Beraz, antzerako egoera bat irudikatzen dut. Azken finean, beldurra denok sentitu izan dugu, eta antzerako egoera bat bizi ahal izan dugu noizbait. Beraz, eszena horren antzerako egoera bat sortzen saiatzen naiz. Behin formula eta moldaketa paperean idazten direnean inprobisatzen hasten da eszena horren inguruan. Eszena hori sortzen, eraikitzen eta modu organiko batean bizitzen.

      Inprobisazioaren teknika eszena bat ulertu eta disekzionatzean datza. Gaiari ondo heldu eta eszenaren arkua ulertzea beharrezkoa da, ondoren bizipen pertsonaletatik eta esperientziatik ateratako egoerak berreraikitzeko. Eszena bat egia batetik egitea eta taula gainean bizirik egotea bilatzen da, organikoa izatea. Teknikak horretarako tresnak proposatzen ditu, eta behin inprobisazioak landuta errepikak datoz. Eszenak behin eta berriz errepikatzen dira, zuzendariak, kasu honetan irakasleak, ezarritako ereduei jarraituz, emaitzara iritsi arte. Hiru urteko bide eta ikasketa horietan hezurmamitu ginen laborategiko aktoreak.