Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

William Layton antzerki laborategia

 

“Layton Jauna”, hala esaten genion. Gizon zuhurra eta energiaz betea zen, eta bere gorreriak klaseak emateko modua ere berezi egiten zuen. Ariketa baten erdian sartzen zen, eta egundoko iskanbila sortzen zuen. Notak hartzeko blok bat eramaten zuen, zerbait galdetzen zigunean blokean idatziz erantzun behar genion. Eskuetatik heltzen zigun eta ariketetan gertatzen ari zenaren pertzepzioa gugandik pasatu ondoren berari iristen zitzaion, mediumak izango bagina bezala. Bere gortasunak beste gauza batzuk hautemateko eta ikusteko gaitasuna ematen zion.

      “Antenak! Antenak jarri behar dituzue”, esaten zigun. “Hemen eta orain!” egon behar ginen. “Zer egiten ari zara? Zergatik?”, berarekin lan egitea oso intentsua izaten zen. New Yorkeko American Theatre Wing eta American Laboratory Theatre-n ikasia, bere influentziarik nabarmenenak Richard Boleslavsky, Maria Uspenskaia, Lee Strasberg eta Konstantin Stanislavski maisuak izan ziren, baina batez ere Sanford Meisner.

      Laborategian, Laytonek eraikitako teknika eta interpretazioko klaseak beste irakasle batzuek ematen zituzten, eta berak zuzendaritzako klaseak gidatzen zituen. Horretarako aktoreekin egiten zuen lan. Hasierako bi urteetan entzule bezala joan nintzen, baina hirugarren urtean aktore bezala aritu nintzen, berak eta beste zuzendari batzuek zuzentzen ninduten bitartean. Orduak eta orduak pasatzen zituen eszena bat lantzen. Testua azken detaileraino analizatzen zuen. Urte bakoitzean obra bat aukeratzen zuen, Anton Txekhoven Hiru ahizpak edota Henrik Ibsen antzerkigile norvegiarraren Hedda Gabler izan ziren landutako antzerki obretariko bi. Anekdota gisa, batzuetan, klasearen erdian, gazte denborak oroituz, Marlon Brandorekin bizitako pasadizoak kontatzen zizkigun.

      Liburu bat ere utzi zigun: ¿Por qué? Trampolin del actor, bertan azaltzen dira bere lan egiteko metodoaren oinarriak, hizkera arruntean idatzita aktoreok teknika edo metodoa deitzen dugunaren azalpen teorikoak. Hiru urtez izan nuen bere metodo hori ikasteko aukera.

      Aktorearen entrenamendua hiru fasetan sailkatzen da. Lehenengoan aktoreek irudi konkretuak eraikitzen ikasten dute eta eszenan zer gertatzen den galdetzen. Horretarako norbere bizitzako bizipenetatik inprobisatzen da. Egoera imajinarioak sortzen dira, baina betiere norbere errealitatetik abiatuz: aktoreak bere burua antzezten du, beste aktorearekin duen harremana egiazkoa da, lekua ere benetakoa da (inprobisazioa gertatzen den lekuan bertan gertatzen da), eta nahiak zerikusia du aktorearen bizitzarekin. Bigarren fasean, aktoreak jada badakienean bere baliabide emozionalak erabiltzen, asmatutako datuak sartzen hasten da: egoera imajinarioa sortzen da erreala ez den beste leku bat erabiliz, aktoreek duten harreman errealetik harreman ezberdin bat eraikiz, eta abar. Hirugarren eta azken fasean, dena imajinarioa da eta aktoreek dena eraiki behar dute, behin betiko eszena bat izango den horretara hurbiltzen diren arte.

      Laborategian pasatutako hiru urteak emankorrak izan ziren. Ikasketetara emana nintzen. Normalean goizeko hamarretan hasten ziren klaseak eta hirurak edo laurak aldera bukatu. Sarritan laborategian bertan gelditzen nintzen beste lagun batekin eszenak prestatzen, edota egin behar genuen inprobisazioaren eskema adosten, baita Layton jaunaren zuzendaritza klaseak entzule bezala jarraitzen ere. [8]

      Oso gazte joan nintzen Madrilera, klasean ere gazteenetakoa nintzen. Espainiako hiriburuan bizitzearen esperientziak gauza berriak ikusi eta bizitzeko aukera eman zidan, kultura eta mundu berri bat ireki zitzaidan, baina hainbat zaplazteko ere hartu nituen. Inozentzia deitzen den hori ere han galdu nuen, eta laborategiko formakuntzarekin heldutasun zerbait ere hartu nuen. Teknika bat ikasteak aktore bezala ahalduntzera eraman ninduen. Gainera, diziplina eta emaitzetara iristeko lan handia egin behar dela ikasi nuen. Hala ere, gaztea nintzen oraindik, eta asko nuen ikusteko eta ikasteko.