Antzerkiaren labirintoan II
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Ekintza eta mugimendua

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Mandragora. Teatro oso baterantz

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Telebista, gure buruen alpistea

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

Erosi: 18,05
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Ekintza eta mugimendua

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Mandragora. Teatro oso baterantz

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Telebista, gure buruen alpistea

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

 

 

Kontzientzia hirukoitza

 

Bilboko nire lehen urteetan esperimentazio eta ikerketa saio asko egin nituen. Horietako emaitzetako bat kontzientzia hirukoitzaren teoria izan zen. Eszenatoki gainean hiru kontzientzia aritzen dira elkarrekin dantzan, era kaotikoan, aktorearen hiru kontzientziak: Nia (pertsona), Ni-Bestea (aktorea) eta Bestea (pertsonaia).

      Nia beti dago presente. Nire kasuan Ińigo Ibarra Lizundia. Batzuetan zaila da ihes egitea, oso kontzientzia indartsua baita. Eszenatoki gainean zaudela bat-batean publikoan zure ama dagoela ohartzen zara. Zure ama beti izango da zure ama, ezin zara hortik eskapatu. Horregatik Ni horrekin konektatuta egotea oso garrantzitsua da. Zure intimitate horrekin konektatuta egotea. Batzuetan ekintza mekanikoak egiten dituzu eta Nia ez dago. Burua, kontzientzia beste leku batean dago, emanaldi ondoren izango dudan afarian edota arazo pertsonal bat. Mamu horiek ere hor daude, eta ez zara horien kontra joan behar. Pentsamendu horiek guztiak lagun egin behar dituzu. Baina Ni horretatik atera behar da beti dena, Ni hori inplikatua egon behar da, bestela egiten dena azalekoa da, ez du funtsik. Beste batzuetan Nia esajeratua agertzen da. Ninismoaren izenean, zure handinahia edo ego txoro hori azaleratzen da. Horrek ere arriskua dauka. Gu, ez baikara ezer, obraren osotasunaren zati txiki bat besterik ez. Gure txikitasunetik lan egiteak bihur dezake zerbait handi.

      Ni-Bestea aktorea da, ofizioa. Nire kasuan Ander Lipus. Oholtza gainean, Niak bere lekua izan behar duen moduan, Ni-Besteak ere bere lekua behar du. Honen leku hartzea handiagoa da normalean. Ni-Bestea lanean ari da topera, testua gogoratzen, testua ongi esan, ongi ahoskatu eta ongi proiektatzen, mugimendu guztiak kontrolatzen, aurretik zuzenduta utzi ditugun fokuetara gure gorputza/aurpegia eramaten, landutako intentzioak fineziaz adierazten, beste lagunari entzuten, espazioaren dimentsioa sentitzen, eta abar luze bat. Gauza asko izan behar ditu kontuan aktoreak eszenan dagoenean. Gure kontzientzia zentratuta dago hamaika aldiz errepikatu duen mekanika batean, horrela mekanikaren barruan poetika bat jarri ahal izateko, Nia eta Bestea besarkatu ahal izateko.

 

Bestea pertsonaia da. Obra bakoitzean egiten dituzun pertsonaia edo pertsonaiak. Zaila da hau hitzekin azaltzea. Sentimendu bat da. Intuizio bat. Energia bat. Eraikuntza bat da. Beste pertsona bat eraikitzen duzu. Metafisika da. Artea da. Oholtza gainean zaudenean pertsonaia existitzen da, Bestea existitzen da. Hau da antzerkiaren arteak duen magia eta edertasuna. Hala ere, lanean zaudela, pertsonaia obran zehar gutxitan azaltzen da, segundo batzuk dira, baina ez denbora asko. Istanteak dira. Intermitentea da, eta hartara egiten duzu salto. Pertsonatik pertsonaiara, baina Niaren kontzientzia inoiz galdu gabe. Nia eraikuntza bat den moduan, Bestea ere eraikuntza bat da. Antzerkiaren bidez eraikitzen den ilusio bat da Bestea. Sorkuntza bat. Aurretiaz ikuslearekin, komunitatearekin, adostutako paktu zirraragarria.